26-B-24
2024 09 26
Bromma
2024 09 26
Bromma
Dagens bibeltexter är kanske förvirrande eller chockerande. Andra läsningen ur Jakobs brev t. ex. med dess hårda ord talar mot de rika. De kritiseras för sitt egoistiska lyxliv som bygger på orättvisor och som missbrukar de fattiga. Läsningen låter inte direkt som det glada budskapet som vi förväntar oss att höra i söndagsmässan.
Lika svårt att acceptera är också evangeliets stränga förmaningar mot syndarna. Strängheten tycks inte passa till Jesu mildhet. De hotfulla orden förknippas hellre med Koranens straffbestämmelser. Där bedöms till exempel att en tjuv får sin hand avhuggen. Det gäller för Saudi-Arabien. Vi kan också tänka på Kina, Iran och flera andra länder – också på vissa stater i USA – som fortfarande praktiserar dödsstraffet.
Då undrar vi hur den barmhärtige Kristus kan hota oss med helvetets grymma straff. Vi lyssnar hellre på berättelsen om förbrytaren som blev korsfäst med Jesus och som bad honom: ”Tänk på mig, när du kommer med ditt rike.” Och han fick höra av honom: ”Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.” (Luk 23: 42f.) – Detta beskriver kyrkohistoriens första helgonförklaring – av en botfärdig förbrytare!
Men de allvarliga orden i dagens evangelium är en sträng förmaning till Kristi lärjungar. Inför Guds strålande helighet får vi absolut inte vandra på syndens vägar. Vi måste radikalt kämpa mot varje ond handling. Att riva ut ett öga eller hugga av en hand som förleder oss liknar en andlig yxa. Dessa ord bör inte tolkas bokstavligt utan bildligt. Vi får inte titta på pornografi eller egoistiskt sträcka ut handen efter onödiga lyxartiklar eller missbruka skapelsen. Varje väg som leder till synden är ett brott mot Guds kärlek och helighet. Därför behöver vi alla höra Herrens stränga förmaningar.
En annan tankegång möter vi i början av evangeliet och i första läsningen. Enligt texten ur Fjärde Moseboken kallade Gud genom Mose 70 äldste av Israels folk och gav dem profetians viktiga gåva. Men två av de 70 kom inte till förbundstältet, Eldad och Medad. Ändå fick också dessa två äldste samma gudomliga gåva, nämligen att som profeter tolka Guds heliga uppdrag. Moses tjänare och efterföljare, Josua, reagerade negativt mot de båda. Men Mose sade till honom: ”Blir du kränkt på mina vägnar? Om ändå hela Herrens folk vore profeter!”
På ett liknande sätt som Josua reagerade aposteln Johannes. Han ville hindra någon som inte hörde till lärjungarna att driva ut en demon i Jesu namn. Men Herren sade: ”Hindra honom inte! Ingen som gör underverk i mitt namn kan efteråt tala illa om mig. Den som inte är mot oss, han är för oss.”
Vilken betydelse har denna ordväxling för oss? Att vi bör upptäcka den helige Andes verk också utanför den katolska kyrkan. Så mycket mystik, andlig förkunnelse och så många kristna handlingar kan observeras hos våra icke-katolska döpta bröder och systrar! Det bör vi konstatera med tacksamhet och glädje. Ja, vi ska också upptäcka mycket helighet i andra religioner. Och vi kan gå vidare och se att det också i vårt sekulariserade samhälle och i hela världen finns godhet, skönhet, medmänsklighet och mycket, mycket annat värdefullt. Vid sidan om all berättigad kritik får vi öppna ögonen och se många människor som på olika sätt – bildligt talat – driver ut demoner och ondskan.
Och då kan vi , om och om igen, tacka Gud för allt som Han skänker oss genom våra medmänniskors värdefulla insatser.